De trækker vejret i fællesskab i Greve

af Thorsten Asbjørn, oprindeligt bragt hos nyhedsmagasinet Danske Kommuner

Åndedrætsøvelser og meditation gør sit indtog på de danske arbejdspladser. En personaledag hos STU Greve står i vejrtrækningens tegn. Mange jubler over mindfulness, men andre har det vanskeligt med lukkede øjne og indre fokus på arbejdspladsen.

– I kan deltage, eller I kan lade være. I skal ikke gå ind i øvelser, som I ikke er komfortable med.

Anders Madsen, mindfulness-underviser, er hentet ind udefra til at lede de 15 ansatte fra STU Greve gennem lørdagens personaledag. De fleste sætter sig på deres vante pladser omkring mødebordet. En enkelt rykker sig udenfor kredsen, men er stadig klar til at lukke øjnene, lave åndedrætsøvelser og en mental kropsscanning.

 – Er I i konflikt med noget på arbejdet, går I med svære ting privat som eksempelvis skilsmisse eller dødsfald i nærmeste familie, så skal I ikke være med sådan en lørdag formiddag, da det svære sandsynligvis vil dukke op, siger Anders Madsen.

Gennem mere end 30 år har mindfulness-instruktøren, der har en baggrund som idehistoriker og en Master i Etik arbejdet med ledelses- og organisationsudvikling på danske arbejdspladser, og gennem alle årtierne har han brugt mindfulness som et hjælpsomt værktøj.

– Mindfulness kan ikke løse organisatoriske problemer, og det må de aldrig blive brugt til det. Men det kan hjælpe den enkelte til en bedre kontakt med sig selv og samtidig bidrage til et fælles frirum og et fælles fokus på den kerneopgave, man skal løse. Det er muligheden for en kropslig og følelsesmæssig kontakt med sig selv, som man ellers kan have svært ved at opnå i et hektisk arbejdsliv, siger Anders Madsen, leder af MindResult.

Den brogede flok

Det er nu tredje gang mindfulness-instruktøren bidrager til medarbejdernes trivsel på den kommunale arbejdsplads i Greve, hvor de skaber individuelt tilrettelagte uddannelser for unge med psykiske og sociale problematikker, der er hægtet af det normale uddannelsessystem.

– Jeg har medarbejdere, der i forvejen bruger mindfulness i forhold til eleverne, som har en stor fortrolighed med det. Men jeg har også medarbejdere, for hvem mindfulness er særdeles fremmed. Her er det vigtigt, at ingen føler sig pressede, og føler sig frie til at træde ud af øvelser, som de ikke er bekvemme med, siger Trine Dandanell, leder, STU Greve.

Hun ser mindfulness på linje med supervision.

– Det skaber et åbent rum, hvor vi kan få kigget på og arbejdet med noget af det pres, som vi kan stå med i dagligdagen, og dermed give overskud og trivsel i elevarbejdet.

Ulrik får kvalme

Ulrik Nielsen, der oprindelig er tømrer og som har undervist på STU Greve i seks år, ved, at hans leder mener det med den frivillige deltagelse alvorligt. Alligevel føler han ikke rigtig, at han har noget valg, selv om meditation og åndedrætsøvelser er langt fra hans comfort zone.

– Jeg bryder mig faktisk ikke om at gøre det her. Jeg talte med min kæreste om det i går aftes, og hun opfordrede mig til at gå til det med åbent sind. Og selv om jeg ved, at det er fint med Trine (leder, red), at jeg trækker mig, så er det jo alligevel en personalelørdag, siger Ulrik Nielsen.

Under kropsscanningsøvelsen lukker han øjnene og når også at slappe helt af, inden hans øjne føles, som om de er ved at eksplodere, og kvalmen bliver massiv.

– Jeg fik det vildt dårligt, siger han og følte sig genkendt i mindfulness-lærerens ord om, at meget stressbelastede kan få stort fysisk ubehag og behov for at lægge sig ned, hvis de laver øvelser.

– Jeg har på det seneste mærket, at jeg har noget stress, og jeg har også talt med Trine om det. Men jeg er jo ikke typen, som sygemelder mig. Det var vildt ubehageligt at opleve det, men omvendt blev jeg mindet om, at jeg har noget, som jeg skal få gjort noget ved.

Lunas hjemmebane

På den anden side af bordet sidder hans kollega Luna Valgaard Jørgensen, der er i helt anderledes sync med åndedrætstræningen.

– For mig er det her en kæmpe gave. Det hjælper mig i den grad til at være forankret og stå stærkt i arbejdet med eleverne. Vi er hele tiden i interaktion og bruger os selv personligt, så det er meget værdifuldt, at vi har en leder, som tænker i den slags, siger Luna Valgaard Jørgensen, cand. mag i psykologi, kultur og sprogstudier, og som også underviser i yoga i et fitnesscenter.

Langt mere fremmed er mindfulness for Katja Bøhling-Petersen, der for få måneder siden blev ansat som STU-lærer. Hun har kristen baggrund og er fortrolig med det stille rum i kirken, hvor man beder til Gud, lytter til prædiken og bliver velsignet.

– Kropsscanning var meget fremmed for mig. Jeg måtte starte med at sætte mig på gulvet, da mine ben var for korte til overhovedet at nå gulvet fra stolen, siger hun, men følte sig langt mere hjemme, da en såkaldt compassion-øvelse kom på banen.

– Det handlede om at rette venlige og medfølende tanker på vores unge og deres forældre. Det gav genklang i mig, siger Katja Bøhling-Petersen, der fremmedheden til trods værdsætter at være kommet til en arbejdsplads, som løbende tilbyder mindfulness.

– Jeg er trådt ind i en gruppe med en meget stærk fælles kultur og et fælles sprog skabt gennem mindfulness. Og det er et meget hjælpsomt værktøj i forhold til at give vores elever ro, siger hun.