Kvalitetssikring og organisatorisk førstehjælp til sociale tilbud under pres
Måske er I midt i en organisatorisk krise, hvor krav fra tilsyn, mangel på tilgang af borgere, uoverensstemmelser i ledelsen, en shitstorm i medierne eller andet, sætter hele organisationen under pres?
Måske er I bare på forkant og bevidste om, at der er noget der ikke fungerer optimalt?
I så fald er der ingen grund til at vente på, at andre får øje på det. Jo tidligere I reagerer, jo mere kan I selv vælge, hvad der skal være fokus på og hvornår.
Vi er overbeviste om, at forandringer skabes af os som mennesker, gennem den måde vi forholder os til den opgave, vi står overfor. Også når opgaven byder på udfordringer eller svære dilemmaer. Derfor er vores mål at styrke jeres bevidsthed om det I gør – og give jer redskaber til at gøre det, I gerne vil.
Ved at tage afsæt i jeres hverdag og levede praksis, sætter vi sammen fokus og ord på, hvad I gør i dag.
Vi stiller skarpt på, hvad I har behov for at forandre og gøre anderledes og bedre i fremtiden, så I både kan leve op til krav udefra, men samtidig bevarer jeres særkende og værdier.
Vi hjælper jer til at give, lytte til – og anvende al den feedback, I har til rådighed i organisationen – fra hinanden, og mellem ledere og medarbejdere.
Vi styrker de aktive kræfter, I har i medarbejdergruppen, ved at synliggøre og bevidstgøre de behov, ledelsen skal tage vare på. Og vi supplerer med rådgivning og sparring på, hvordan I kan gribe opgaven an. Der vil både være fokus på konkrete handlinger og på hvordan I kan følge op på, om disse handlinger har den ønskede effekt.
Uanset jeres konkrete situation, er vores tilgang at facilitere en proces, som får al den viden og erfaring, I allerede har, til at udfolde sig og være afsæt for det, I gerne vil forandre.
Dertil tager vi konkret afsæt i de krav, der stilles til sociale tilbud fra tilsynsmyndigheder og lovgivningen og bruger disse som værdifulde redskaber til at fremme udviklingen af en stærk faglighed og dygtig organisering. Og forankrer denne i hverdagen, så den holder ved.
På den måde sætter vi gang i en udviklingsproces, hvor medarbejdere og ledere – med afsæt den aktuelle faglige praksis – sammen styrker fagligheden og det organisatoriske fundament på en måde, der fremmer fællesskab, tillid og helhed. Og hvor jeres værdier og særkender bevares og styrkes.
Vores erfaring er at der ofte er flere kompetencer i organisationen som ikke anvendes aktivt og at en fornuftig rammesætning kan bringe dem i spil og sikre en konstruktiv og bæredygtig udvikling.
Ofte kan det være en stor fordel indledningsvis at få lavet en organisationsanalyse, mhp. at afdække, hvor i organisationen der skal tages fat og optimeres.
I andre situationer kan der være et konkret behov for eks. undervisning i kvalitetssikring, ledelsessparring, medarbejdersupervision, effektiv dokumentation eller andet.
Ud fra jeres ønsker og behov lægger vi en fælles plan for optimering af jeres organisation.
Det er vores erfaring, at effektfulde forandringer formes og får næring i et samspil mellem det, man bliver nødt til at forholde sig til, og det man fagligt er optaget af. Uanset hvad der sætter dagsordenen.
Derfor arbejder vi med en vekslen mellem læreprocesser, som åbner for læring gennem sanser, følelser og oplevelser, og refleksionsprocesser, der stiller skarpt på tanker og viden. Vi rammesætter processerne sammen med konkrete opgaver, arbejde i grupper, fælles drøftelser og feedback, med det formål at aktivere både mave, hjerte og hoved – sammen og hver for sig.
Vi veksler mellem individuelle og fælles refleksioner, og støtter den enkelte deltager i at bevæge sig mellem det kendte og det nye. Derved har man et trygt fundament, hvorfra man kan blive bevidst om egen praksis og udviklingsbehov. Og hvad forandringen kræver af handlinger fra den enkelte.
Vi rammesætter aktiviteterne, så de kobles til jeres praksis og opgave. Og vi visualiserer jeres vej gennem processen med plancher, tegninger, kort eller andet, som opsamler jeres refleksioner. Vi sørger for, at I går fra aktiviteterne med et konkret udbytte, som I let kan omsætte. Og at I allerede er i gang med at implementere forandringen, som en integreret del af vores samarbejde.
Vi har ikke løsningerne på, hvad I skal gøre, for at leve op til kvalitetskrav – jeres egne og andres. Dem har I selv! Vi hjælper jer til at få øje på dem sammen og sætte dem i værk.
Vi tilbyder både enkelte temadage og sammenhængende forløb med flere moduler eller aktiviteter. Vi skræddersyr et forløb til jer, som imødekommer jeres behov og den tid og økonomi, I ønsker at bruge på arbejdet med kvalitetsudvikling.
Forløbet kan sammensættes af et antal moduler der afvikles over en længere periode. Det kan fx bestå af en eller flere fælles temadage for hele organisationen, sparring med ledelse og/eller konsulenter og en eller flere workshops for arbejdsgrupper, med fokus på en bestemt opgave.
Som en del af forløbet vil den tid der går mellem modulerne naturligt bringes i spil som aktive perioder, idet udbyttet af de enkelte aktiviteter, efterhånden som de forankres i jeres hverdag, har mulighed for at vokse, så dét der kommer efter den ene aktivitet, bliver springbrættet til den næste.
Det er vores overbevisning, at et fokus på kvalitet, for at virke optimalt, vedrører alle områder i organisationen. Det spænder fra organisation og ledelse, hen over faglighed, til trivsel og medinddragelse.
Vores vigtigste opgave er at understøtte jer i at kunne leve op til de mange krav der stilles til sociale tilbud, så I får:
- En kvalitetsanalyse af jeres organisation, hvor det afdækkes, hvor I skal sætte ind, hvis I ønsker det.
- Optimeret jeres kvalitet og et fælles fundament at arbejde videre med, hvor der samtidig er stort fokus på jeres værdier, engagement og trivsel i hele organisationen.
- Et produkt I selv kan arbejde videre med, når I ikke længere har brug for os.
I kan forvente, at processen vil:
- Fremme jeres evne til at vurdere hvor og hvordan organisationen møder krav til sociale tilbud – og hvor der måtte være mangler.
- Kvalificere ledelsens valg af efterfølgende udviklingsprocesser, tiltag og prioriteringer.
- Skabe et fælles afsæt for udviklingsprocesser, der styrker jeres mulighed for at imødekomme krav.
- Skabe ejerskab og engagement til processen og arbejdet med kvalitetsudvikling.
- Tilvejebringe nødvendig viden for at kunne arbejde med evt. modstand i personalegruppen, så modstanden bliver en værdifuld og konstruktiv medspiller i udviklingsarbejdet.
Institutioner og organisationer på social-og sundhedsområdet, som arbejder med obligatoriske eller frivillige kvalitetsmodeller/krav og har brug for optimering på kvalitetsområdet.
Institutioner og organisationer som er under pres, grundet stigende krav til kvalitet og dokumentation.
Institutioner og organisationer som ønsker at:
… gøre arbejdet med krav til en anledning for organisatorisk udvikling sammen med medarbejderne
… medarbejdernes viden og erfaringer danner afsæt for udvikling af tilbuddet
… fremme ejerskab og forankring i den samlede personalegruppe i udviklings- og forandringsprocesser med fokus på faglighed
Forløbet faciliteres af Anders Madsen og Heidi Sørensen.
Læs mere om os under team.